marc ulrix

De Betere Service Voor Je CV

Get Adobe Flash player

Logo Comfort Partner

Een simpele tip:

Electrisch verwarmenElectrisch bijverwarmen is not done! Deze veelvraten slorpen tot 0.40 € per uur uit je portefeuille.

Inschrijving nieuwsbrief

Stel uw vraag

Een circulatiepomp deblokkeren



De nieuwste generatie frequentiegestuurde circulatiepompen hebben eigen voorzieningen tegen het vastlopen, maar bij alle vorige types is een onderhoudsstop vooorzien. Hier kan je de de pomp ontluchten en de as bereiken om deze terug op gang te helpen...

Het probleem komt meestal voor bij de eerste opstart van de cv-pomp na de zomer, door (te) lange stilstand dus.
Maar ook corrosiewater of lucht kan de oorzaak zijn..

Omdat de as van de pomp in het water draait, zal bij opening van de inspektiestop steeds een beetje water uit de pomp lopen. Neem je voorzorgen en bind een doek om schade aan elektrische gedeelten te voorkomen.

Pompwaaier
Wanneer de glijlagers beschadigd raken door gebrek aan smering (lucht), dan laten deze zich heel goed horen. De vervelende geluiden kunnen hoorbaar zijn doorheen de hele installatie, vooral in het geval van een metalen buizennetwerk.

 


tip opt



Voorkom schade door regelmatig te controleren of de druk in je installatie goed zit.

 


 
Diagnose van een geblokkeerde pomp

Om er zeker van te zijn of je wel te maken hebt met een blokkage volgen hier verschillende richtlijnen:

  • Een vastzittende pomp kan wel makkelijk 90° en meer worden dus pas op met aanrakingen! Het kan ook zijn dat de hoge temperatuur afkomstig is van de ketel door warmteoverdracht, maar wanneer je ketel bv 60° aangeeft en de pomp is gloeiend heet, dan mag je er gerust van uit gaan dat ze vastgelopen is.
  • Plaats een schroevendraaier tegen de voorkant van de pomp en houd je oor tegen het handvat. Indien je een zoemgeluid waarneemt dan zit de pomp vast. Indien je niets hoort, controleer dan of de pomp spanning krijgt:
  • Wanneer je pomp geen spanning krijgt, dan kan ze uiteraard niet draaien! Open het electrische gedeelte van de pomp en meet met een multimeter of de electrische aansluiting spanning krijgt (230v). Zoniet dan ligt het probleem bij de sturing van de ketel of de ruimtethermostaat.

    leg je oor te luisteren via het handvat van een schroevendraaieropen het elektrische gedeelte van de pomp hier kan je de spanning controlerenmeet de spanning deze dient 230 volt ac te zijn wees heel voorzichtig voor kortsluiting via de meetpennen


De cv-pomp deblokkeren

Inscpectieschroef losmaken pomp

 

  • Omdat de as van de pomp in het water draait, zal bij opening van de inspektiestop steeds een beetje water uit de pomp lopen. Neem je voorzorgen en bind een doek om schade aan elektrische gedeelten te voorkomen.
  • Draai de inspectiestop eerst een klein beetje open. Wanneer de pomp in een luchtbel zit kan er stoom worden afgeblazen! Wees altijd voorzichtig en draai de stop er pas helemaal uit als de stoom verdwenen is.

 

 

Op gang helpen cv pomp

 

  • De as van de pomp is voorzien van een gleuf, kies een passende platte schroevendraaier.
  • Probeer de as op gang te krijgen in de richting van de pijlen, getekend op het kentekenplaatje van de pomp.
  • Wees niet te bruut, want je zou de as stuk kunnen draaien. Als het niet lukt, ga dan over naar de volgende stap:

 

 

 

Op gang helpen cv pomp2.png

 

  • Geef met een hamer kleine klopjes op het handvat van de schroevendraaier.
  • Op een bepaald moment zal je merken dat de as in gang schiet, plaats de inspektiestop onmiddellijk terug en controleer de druk van je installatie.
  • Draait de pomp nu normaal zonder schurende bijgeluiden, dan zijn de lagers niet beschadigd en kan ze nog jaren mee. Zoniet dient ze vervangen te worden.

 

 

knop terug naar boven opt