marc ulrix

De Betere Service Voor Je CV

Get Adobe Flash player

Logo Comfort Partner

Een simpele tip:

schakelaar optBij een mazouttankbeurt dien je de cv-ketel minstens 1 uur uit te schakelen zodat vervuiling in je tank kan bezinken.

Inschrijving nieuwsbrief

Stel uw vraag

Een grote vijand: Lucht in je installatie


lucht in het water opt

Door verschillende factoren kan lucht in je verwarmingsinstallatie binnendringen. Deze lucht zorgt voor roestvorming (corrosie) en kan je installatie zeer ernstig aantasten!

Indien je regelmatig (bv maandelijks of zelfs wekelijks) water dient bij te vullen op het systeem, kan de oorzaak liggen bij het expansievat of door een
lek.

De enige exacte manier om je expansievat nauwkeurig te controleren vind je hier.
Denk er wel aan dat een minieme lek tijdens het stoken niet altijd makkelijk vindbaar is door verdamping van het cv-water.

Lekken zijn nefast en dienen zo snel mogelijk te worden hersteld, zoniet sta je op termijn voor echt zware kosten!

 

Hoe ontlucht ik mijn volledige installatie?

1. Draai alle (thermostaat)kranen maximaal open, zet de kamerthermostaat hoog en stook totdat alle verwarmingselementen goed opgewarmd zijn.

2. Zet de ketel volledig uit. Bij sommige installaties dien je dit te doen met de hoofdschakelaar om zo te voorkomen dat de verwarmingspomp zou blijven draaien, bij een gaswandketel kan je ook gewoon de stekker uit het stopcontact trekken.

3. Ontlucht alle radiatoren met het ontluchtingssleuteltje, en begin met de laagst gelegen radiator en werk zo naar boven. De kranen dienen volledig geopend te blijven! Draai voorzichtig een kleine slag tegen de klok in... Indien de radiator lucht bevat zal deze eerst ontsnappen, gevolgd door een gepruttel van lucht én water. Je sluit het ontluchtingskraantje pas wanneer er een puur straaltje water uit komt.

4. Vul de installatie na het ontluchtingsritueel tot de juiste druk, zet de ketel terug in werking en pas je instelling van de kranen en thermostaat opnieuw in naar je behoefte.

 

radiator ontluchten met sleuteltje

 

Automatische ontluchters:

Een centrale verwarming is een waterzijdig gesloten systeem. Omdat het soortelijk gewicht van lucht kleiner is dan dat van water, zal lucht steeds stijgen. Een goed ontluchtingssysteem kan wonderen doen om ongewenste (micro)luchtbellen automatisch af te scheiden.

Twee types:

Kleine automatische ontluchter


> Ontluchter type 'top'. Deze dient vertikaal geplaatst te worden, dus met de aansluiting onderaan.
> Dit type vind je terug op al de hoogste punten in de cv-kring.
> Het zwarte dopje bovenaan draai je een halve slag open om de ontluchter in werking te zetten. Enkel in geval van een lek draai je het dopje toe... De oorzaak van dit lek is een geblokkeerde ontluchtingsvlotter door vervuiling. Deze kan gereinigd worden maar in de meeste gevallen is het best om de ontluchter compleet te vervangen, omdat corrosie binnenin de behuizing de goede werking steeds zal blijven belemmeren.
> Toepassingen: Ontluchting tijdens stilstand.

 

Automatische ontluchter type Vent 

> Een 'inline' of ook wel vent-onluchter genoemd, is herkenbaar door de in- en uitgang. Het cv-water wordt gestuurd doorheen kleine hindernissen (cascades genoemd).
> De luchtbellen worden d.m.v. deze hindernissen uit het water gescheiden en vervolgens automatisch afgevoerd.
> Toepassingen: Ontluchting tijdens circulatie.